reklama

Penta chce ovládať médiá. Má to háčik

Finančná skupina Penta buduje na Slovensku nové mediálne impérium. Podľa toho, čo za pár týždňov na trhu získala a s akými ďalšími vlastníkmi médií začala rokovať, je zrejmé, že ak sa obchody podaria, koncentráciou moci nad médiami v jedných rukách budeme asi najbližšie k dobe spred novembra 1989.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (97)

Človek by si povedal - keď majú na to, nech kupujú, veď médiá sú aj tak vo finančnej kríze. Má to však háčik, a nie jeden. Koncentrácia moci médií v rukách jednej vplyvnej skupiny je ohrozením demokracie, a to aj vtedy, keď ich skupina nekupuje priamo, ale cez sprostredkovateľov. Nehovorím, že to bolo doteraz v slovenských médiách ideálne. Koncentrácia moci cez sprostredkovateľov tu je a aj bola, ale nie v takom rozsahu ako ju chystá Penta (napríklad majitelia skupiny JOJ, rádio Jemné a aj Antena Rock rádio majú blízko k J&T). 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Ilustračné foto
Ilustračné foto (zdroj: Reprofoto Penta)

Aktuálny stav je taký, že Penta získala kontrolu nad ekonomickým vydavateľstvom Trend Holding (vydáva Profit, Trend, má niekoľko odborných webov), 7 Plus (vydáva Plus 7 dní, Plus jeden deň a okolo 20 ďalších titulov), Centrum Holding (prevádzkuje viac ako desiatku portálov a online médií) a má snahu získať majetkový podiel aj vo vydavateľstve Petit Press (vydáva napríklad SME).

Podľa informácií Omédiách.com Penta prejavila už skôr záujem aj o Markízu, o TA3 a avizuje záujem aj o ďalšie médiá. Ak sa jej aj časť z rozbehnutých rokovaní podarí dokončiť a k tomu sa pridá aj tlačová agentúra SITA, ktorá jej v obchodoch asistuje, získa vplyv na výraznú časť slovenských médií. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V tom už vidím problém, na rozdiel od spolumajiteľa Penty Jaroslava Haščáka, ktorý považuje podnikanie v médiách za štandardný biznis: „Vidím mediálny trh rovnako ako ktorýkoľvek iný sektor. Prečo by malo byť v poriadku, aby na jednej strane Penta vlastnila dvadsaťpäť nemocníc, ktoré plnia dôležitý spoločenský účel, a na druhej strane nie je v poriadku, aby Penta vlastnila médiá?" povedal v rozhovore pre Toma Nicholsona.

Médiá nie sú štandardný biznis. Bulvárne, kvalitné aj menej kvalitné - sú proste jedným z pilierov demokracie. Keďže slúžia ako priestor na demokratickú diskusiu a majú dohliadať na práva ľudí, toky peňazí, v demokratických krajinách sú prijaté mechanizmy, ktoré majú zabrániť neprimeranej koncentrácií médií v jedných rukách. Z jednoduchého dôvodu - aby sa nestali nástrojom na manipuláciu. 
Podobne ako v iných krajinách aj na Slovensku platí zákaz krížového vlastníctva médií, ktoré má zabrániť tomu, aby jeden majiteľ nemal pod kontrolou viaceré vplyvné médiá. Niekto, kto vlastní celoplošnú televíziu, by nemal vlastniť väčšie rádio, alebo denník. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Roky sa to však jednoducho obchádza, keďže už nikto nepátra po pozadí sprostredkovateľských firiem. Zákon o tlačových médiách o krížovom vlastníctve nehovorí, no aj v tomto prípade nie je dobré, ak väčšinu printových médií bude vlastniť jeden mediálny dom.

Penta v súčasnosti buduje tzv. Mediálny Holding. V etickom kódexe okrem iného sľubuje neobvyklú vec - že nebude odpočúvať a sledovať svojich novinárov (čo je 24 rokov po novembri celkom prekvapivé prehlásenie). Za ohrozenie novinárskej slobody ale považujem ďalší bod etického kódexu od Penty: ak sa v redakcii objavia sporné veci, v novinách a časopisoch vyjdú len po tom, ako ich prediskutujú a príjme sa záver aj so zástupcom Mediálneho Holdingu (teda Penty).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A je tu ešte ďalšia vec. Penta nekupuje priamo, čiže transparentne, ako by to správne v médiách, ktoré majú byť dôveryhodné, malo byť. (Pripomínam, že s transparentnosťou majú na Slovensku problém aj iní majitelia médií). Hoci sa bol Haščák osobne predstaviť novinárom v redakciách Trendu aj Plusky, tieto médiá kúpila neznáma holandská spoločnosť V3 Media Holding a podiel v Petit Presse tiež nekupuje Penta, ale SITA, no Haščák sa k nemu hlási.

Ak by to Penta myslela s podnikaním v médiách úprimne, mala by ich kupovať priamo a nemala by ich skupovať zaradom.

Miroslava Kernová

Miroslava Kernová

Bloger 
  • Počet článkov:  180
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Nové články hodnotiace médiá nájdete na webe OMEDIACH.com. Cieľom blogu je prispieť k väčšej slobode, etike a profesionalite slovenských médií. V minulosti som pracovala pre SME a Trend. V súčasnosti vediem web OMEDIACH.com. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáSprávyKomentáre

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu