reklama

Raňajkuj vodku a opi sa do bezvedomia? Hrozná reklama

Videla som rôzne reklamy na alkohol, ale reklama spoločnosti Gas Familia na vodku, ktorá aktuálne zaplavila Slovensko, je jedna z najhorších. Vidieť opitých mladých ľudí v nákupnom košíku, alebo vo vani či v kufri auta a pri nich fľaša vodky s výzvou ži po svojom je niečo ťažko stráviteľné.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (84)
Reklama na vodku
Reklama na vodku (zdroj: #ranajkuju)

Reklama má niekoľko variant. Sú na nej mladí ľudia v pózach, v ktorých bežne triezvi ľudia nie sú. Všetky varianty majú rovnaký začiatok sloganu „od Tatier k Dunaji, všetci...“ Na jednom bilborde je pokračovanie „nakupujú“ (dievča v nákupnom košíku), na druhom „recyklujú“ (kde trčia nohy z kontajnera), na ďalšom „cestujú“ (s privretými očami v kufri auta), na ďalšom „posilňujú“ (mladík nesie dievča cez plece s pohárom v ruke).

Reklama na vodku
Reklama na vodku (zdroj: Omediach.com)
reklama na vodku
reklama na vodku (zdroj: #cestuju)
reklama na vodku
reklama na vodku (zdroj: #nakupuju)

Pod takýmito zobrazeniami poznámka, že zobrazené osoby sú staršie ako 18 rokov a nie sú pod vplyvom alkoholu vyznieva ako výsmech. Hoci to môže byť pravda, pózy, pri ktorých sú odfotení a ich vizáž, pôsobia tak, ako keby išlo o opitých a veľmi mladých ľudí.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Mladí ľudia sú pre firmy predávajúce alkohol najvhodnejšou cieľovou skupinou. Názor na alkohol si len vytvárajú a preto je jednoduché v súvislosti s alkoholom vytvoriť zdanie veľkej zábavy bez dôsledkov. 

Odborníci hovoria, že účinky alkoholu na deti sú podobné ako účinky drog na dospelých, preto je slovenská legislatíva na reklamu s alkoholom oveľa prísnejšia, ako na iné produkty.

Prieskumy sú totiž znepokojivé. Každoročne narastá percento detí, ktoré majú problém s alkoholom. Podľa výsledku prieskumu ESPAD medzi 15-16 ročnými študentmi až 36% chlapcov a 20% dievčat uviedlo opitosť jeden a viackrát počas jedného mesiaca. Detské oddelenia nemocníc upozorňujú, že každoročne pribúdajú detí, ktoré im privezú veľmi opité.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Podľa zákona reklama zakazuje nabádať na nestriedme požívanie alkoholických nápojov. Táto reklama vyzýva ľudí, aby nežili stereotypne. „Aj obyčajne veci sa dajú robiť neobyčajne a robiť inak je proste zážitok. Preto všetko urobíme, ale po svojom a s tými, ktorých si vyberáme my!" píše na reklame na webe firma.

Podľa zákona sa reklama na alkoholické nápoje nesmie zameriavať na maloleté osoby, pritom žiadna osoba, ktorú možno považovať za maloletú, sa nesmie v reklame dávať do súvislosti so spotrebou alkoholických nápojov.

Viac: Podrobnosti, čo všetko nesmie byť v reklame na alkohol

Ešte prísnejší pri reklame na alkohol je Kódexu reklamy, z ktorého vyberám napríklad ustanovenie, že reklama nesmie prezentovať alebo naznačovať nadmernú konzumáciu alkoholických nápojov alebo následky tejto nadmernej konzumácie, najmä nesmie bez zjavného dôvodu prevencie zobrazovať osoby v stave opitosti. Ale nesmie byť ani v tesnej blízkosti školy, detského ihriska, alebo podobného zariadenia určeného predovšetkým maloletým. Spomínaná reklama na vodku je napríklad blízko materskej školy, či cez ulicu oproti Základnej škole na Košickej v Bratislave.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Reklama, akú má aktuálne Gas Familia, podľa mňa nemá čo v uliciach robiť.

Aktualizácia 22.9.Rada pre reklamu rozhodla: Reklama na vodku je neetická v troch bodoch

Miroslava Kernová

Miroslava Kernová

Bloger 
  • Počet článkov:  180
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Nové články hodnotiace médiá nájdete na webe OMEDIACH.com. Cieľom blogu je prispieť k väčšej slobode, etike a profesionalite slovenských médií. V minulosti som pracovala pre SME a Trend. V súčasnosti vediem web OMEDIACH.com. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáSprávyKomentáre

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu