reklama

JOJ v Paneláku ukazovala značku neonacistov

Televízie zobrazujú bežne produkty a značky rôznych firiem. Zákon dovoľuje tzv. product placement, teda istú formu reklamy vo vysielaní takým spôsobom, že priamo do deja zakomponuje produkty, značky. Je to komerčná záležitosť, televízia musí na to upozorniť. Urobila tak aj v pondelok oznámením „v tomto programe budú zobrazené produkty." No v pondelkovom Paneláku to nebola len taška značky Billa, ktorú herečka Božiada Turzonovová mala stále pri sebe.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (145)
Reprofoto JOJ
Reprofoto JOJ 

Televízia priniesla v Paneláku zábery na čiernu bundu mladíka, na ktorej bolo zreteľne vidieť logo značky Thor Steinar, ktorá je obľúbená medzi extrémistickými hnutiami.

Požiadala som televíziu o vysvetlenie, prečo propaguje značku, ktorá je napríklad v niektorých oblastiach Nemecka zakázaná. Televízia tvrdí, že sa logo v Paneláku neobjavilo.

„Preverovala som to a je to úplne iná značka. Značka na tejto bunde je iná a bohužiaľ sa trochu ponáša na vami spomínanú značku, ale zisťovali sme to priamo u výrobcu a ide o veľkú náhodu. Oni vyrábajú mikiny a bundy, je to taká letecká značka. Určite by sme do vysielania nepoužili niečo, čo by evokovalo príslušnosť k spomínanej značke," povedala Lucia Kulihová, hovorkyňa JOJ.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Porovnajte si záber na bundu, ktorý diváci mohli zreteľne vidieť počas pondelkovej časti a to viackrát. Je na ňom zreteľný nápis aj logo. Hoci nie je vylúčené, že môže ísť o napodobeninu značky, symbolika a názov sú rovnaké.

Obrázok blogu

A oficiálne logo spoločnosti Thor Steinar:

Obrázok blogu


Značka Thor Steinar v minulosti mala vo svojom logu znaky, ktoré podľa rozhodnutí viacerých nemeckých súdov a prokuratúr pripomínali extrémistické symboly. Názov Thor je odvodený od mena severského boha vojny a Steinar sa považuje za skomoleninu mena generála SS Felixa Steinera. Runy vlčí hák (Wolfsangel) a Tyr používali aj jednotky SS.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

„Thor Steinar, Eighty Eight alebo Resistance majú pre neonacistov celkom iný význam. Znamenajú viac ako len oblečenie. Tieto značky svojimi skrytými odkazmi na neonacizmus tvoria novú uniformitu krajnej pravice," informovala v minulosti kampaň Stop Thor Steinar, ktorá tvrdila, že peniaze z predaja idú na financovanie extrémistického hnutia.

Neonacistickú kapelu vo vlastnej reklame mal minulý rok Zlatý Bažant, po upozornení spot upravil.


Aj keď televízia môže ukazovať značky svojich sponzorov, mala by zvážiť, aké posolstvá ich zobrazovaním v programe priamo alebo nepriamo vysiela. A aj keď nejde o inzerenta, mala by dávať pozor na to, čo podporahovo vysiela. Je obzvlášť nepatričné pokiaľ divákom ponúka takéto symboly v scénke, v ktorej mladíci robia narážky na židovský pôvod jednej z postáv, ktorú hrá Matej Landl.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aktualizácia (18:00): Po publikovaní tohto článku televízia mi poskytla ďalšie stanovisko: "Epizódna postava mala bundu uvedenej značky náhodou a z neznalosti jej významu samotnej kostymérky seriálu. V žiadnom prípade televízia ani seriál Panelák nemá v úmysle propragovať značku spájajúcu sa s akýmkoľvek extremistickým hnutím. Kostým sme stiahli z nakrúcania."

Miroslava Kernová

Miroslava Kernová

Bloger 
  • Počet článkov:  180
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Nové články hodnotiace médiá nájdete na webe OMEDIACH.com. Cieľom blogu je prispieť k väčšej slobode, etike a profesionalite slovenských médií. V minulosti som pracovala pre SME a Trend. V súčasnosti vediem web OMEDIACH.com. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáSprávyKomentáre

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu