reklama

Nech sa páči Šmejdi - povinne zapnúť starším príbuzným

O praktikách obchodných predajcov, ktorí zneužívajú dôveru dôchodcov a predávajú im tovar za neuveriteľné sumy, som počula už veľakrát. No až kým som nevidela dokument Šmejdi, tak ma ani nenapadlo, k akým hrozným praktikám sa znižujú. A ako ľahko sa dá zmanipulovať a zastrašiť ktokoľvek.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (40)
Obrázok blogu
(zdroj: Foto: ČT)

Je dobré, že dokument Šmejdi odvysielala RTVS a myslím si, že by ho mali povinne doma pustiť všetci, ktorí u svojich rodičov zistia, že sa u nich odrazu objavila zvláštna deka zo 100 percentnej bavlny, ktorá je z umelín, nové hrnce, masážne kreslá a ďalšie nezmyselné veci, ktoré nikdy nepotrebovali.

Autorom dokumentu sa podarilo s kamerou dostať na predvádzacie akcie. Následne s psychológmi, právnikom a inými odborníkmi popísali manipulačné praktiky, dôkazy o psychickom či dokonca fyzickom nátlaku a vydieraní, ale aj o nekvalite predávaných výrobkov.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Jeden príklad za všetky. Staršiu pani na takejto akcii vylosovali, že vyhrala darček. Keď si ho prišla vyzdvihnúť, vzali jej o občiansky preukaz, aby jej vraj nachystali papiere k darčeku. Darček si mala nakoniec kúpiť. Darček nechcela a občiansky chcela vrátiť. Namiesto toho ju zavreli v miestnosti bez svedkov, vyšla odtiaľ úplne bezradná a nešťastná. Preukaz jej vrátili, až keď im dala všetky peniaze, čo mala, a dostala darček, ktorý vôbec nepotrebovala. Tešila sa, že nemusela platiť 1500, ktoré chceli, ale len 850 českých korún. V autobuse zistila, že podpísala splátkový kalendár na 35 tisíc korún a zaplatila prvú splátku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

"Pani prečo plačete," pýtala sa autorka v dokumente ďalšej staršej dámy? "Spýtal sa má pán pri stole, koľko mám ušetrené na pohreb?" Povedala dôchodkyňa Kveta.

Smutné na tom je, že oberajú dôchodcov nielen o všetko čo majú, ale často aj o to, čo nemajú.

Psychológovia upozorňujú, že spadnúť do manipulačného víru je jednoduché. Predajcovia sú najprv príjemní, vtipní, dobre oblečení, zámerne. Dôchodca prestáva byť ostražitý, necíti sa nikým a ničím ohrození. Účinok tzv. halo efektu vydrží dlho, čo predajcovia využívajú. „Ak ja si vo svojej mysli zapíšem niekoho, že je slušný, inteligentný, tak toto moje presvedčenie v mojom úsudku pretrváva, aj keď je odrazu hrubý, nepríjemný," vysvetľuje psychologička.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aj keď dokument a reportáže ďalších médií odkryli viacerých podvodníkov, ktorým zmarili kšeft, stále križujú oba štáty autobusy, ktoré zvážajú dôchodcov na nové predvádzacie akcie. Niektorých naláka lacná saláma, no mnohí tam idú kvôli tomu, že sa cítia sami. Aj preto je potrebné takéto reportáže vysielať opakovane. Napríklad Kultúrny dom Ružinov v Bratislave dokument vysiela bezplatne pre všetkých dôchodcov. DK Lúky v Bratislave aj s následnou besedou s policajtkou. Paradoxne možno v rovnakých priestoroch, kam zvážajú dôchodcov na prezentácie.
Navrhujem, aby sa mestské časti inšpirovali šmejdami a porozposielali dôchodcom podobné pozvánky na bezplatné premietanie dokumentu. Potom nech im pustia aj nejakú veselú komédiu, aby ich to úplne neodrovnalo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ale celý film si môžete pozrieť aj tu - v archíve Českej televízie.

Miroslava Kernová

Miroslava Kernová

Bloger 
  • Počet článkov:  180
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Nové články hodnotiace médiá nájdete na webe OMEDIACH.com. Cieľom blogu je prispieť k väčšej slobode, etike a profesionalite slovenských médií. V minulosti som pracovala pre SME a Trend. V súčasnosti vediem web OMEDIACH.com. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáSprávyKomentáre

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu