Raňajkuj vodku a opi sa do bezvedomia? Hrozná reklama

Autor: Miroslava Kernová | 21.8.2014 o 15:43 (upravené 22.9.2014 o 19:48) | Karma článku: 11.28 | Prečítané  36552-krát

Videla som rôzne reklamy na alkohol, ale reklama spoločnosti Gas Familia na vodku, ktorá aktuálne zaplavila Slovensko, je jedna z najhorších. Vidieť opitých mladých ľudí v nákupnom košíku, alebo vo vani či v kufri auta a pri nich fľaša vodky s výzvou "ži po svojom" je niečo ťažko stráviteľné.

Reklama má niekoľko variant. Sú na nej mladí ľudia v pózach, v ktorých bežne triezvi ľudia nie sú. Všetky varianty majú rovnaký začiatok sloganu „od Tatier k Dunaji, všetci...“ Na jednom bilborde je pokračovanie „nakupujú“ (dievča v nákupnom košíku), na druhom „recyklujú“ (kde trčia nohy z kontajnera), na ďalšom „cestujú“ (s privretými očami v kufri auta), na ďalšom „posilňujú“ (mladík nesie dievča cez plece s pohárom v ruke).

Pod takýmito zobrazeniami poznámka, že zobrazené osoby sú staršie ako 18 rokov a nie sú pod vplyvom alkoholu vyznieva ako výsmech. Hoci to môže byť pravda, pózy, pri ktorých sú odfotení a ich vizáž, pôsobia tak, ako keby išlo o opitých a veľmi mladých ľudí.

Mladí ľudia sú pre firmy predávajúce alkohol najvhodnejšou cieľovou skupinou. Názor na alkohol si len vytvárajú a preto je jednoduché v súvislosti s alkoholom vytvoriť zdanie veľkej zábavy bez dôsledkov. 

Odborníci hovoria, že účinky alkoholu na deti sú podobné ako účinky drog na dospelých, preto je slovenská legislatíva na reklamu s alkoholom oveľa prísnejšia, ako na iné produkty.

Prieskumy sú totiž znepokojivé. Každoročne narastá percento detí, ktoré majú problém s alkoholom. Podľa výsledku prieskumu ESPAD medzi 15-16 ročnými študentmi až 36% chlapcov a 20% dievčat uviedlo opitosť jeden a viackrát počas jedného mesiaca. Detské oddelenia nemocníc upozorňujú, že každoročne pribúdajú detí, ktoré im privezú veľmi opité.

Podľa zákona reklama zakazuje nabádať na nestriedme požívanie alkoholických nápojov. Táto reklama vyzýva ľudí, aby nežili stereotypne. „Aj obyčajne veci sa dajú robiť neobyčajne a robiť inak je proste zážitok. Preto všetko urobíme, ale po svojom a s tými, ktorých si vyberáme my!" píše na reklame na webe firma.

Podľa zákona sa reklama na alkoholické nápoje nesmie zameriavať na maloleté osoby, pritom žiadna osoba, ktorú možno považovať za maloletú, sa nesmie v reklame dávať do súvislosti so spotrebou alkoholických nápojov.

Viac: Podrobnosti, čo všetko nesmie byť v reklame na alkohol

Ešte prísnejší pri reklame na alkohol je Kódexu reklamy, z ktorého vyberám napríklad ustanovenie, že reklama nesmie prezentovať alebo naznačovať nadmernú konzumáciu alkoholických nápojov alebo následky tejto nadmernej konzumácie, najmä nesmie bez zjavného dôvodu prevencie zobrazovať osoby v stave opitosti. Ale nesmie byť ani v tesnej blízkosti školy, detského ihriska, alebo podobného zariadenia určeného predovšetkým maloletým. Spomínaná reklama na vodku je napríklad blízko materskej školy, či cez ulicu oproti Základnej škole na Košickej v Bratislave.

Reklama, akú má aktuálne Gas Familia, podľa mňa nemá čo v uliciach robiť.

Aktualizácia 22.9. Rada pre reklamu rozhodla: Reklama na vodku je neetická v troch bodoch

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Fico sa vrátil s Mečiarovým duchom

Uvoľnený premiér prevzal slovník Vladimíra Mečiara. Tvrdí, že vo voľbách bojoval s tretím sektorom.

KOMENTÁRE

Fico sa pýta, prečo by mal odísť. Nech sa páči, odpoveď

Ako vraví, má mimoriadne rozviazané ruky a cíti sa teraz úplne slobodne.

TECH

Ukázali, čo by ste zažili pri jazde hyperloopom z Bratislavy do Viedne

Jej vplyv na telo je stále len hypotézou.


Už ste čítali?