TA3 rozhovorom s diktátorom premrhala príležitosť

Autor: Miroslava Kernová | 22.11.2012 o 15:46 | (upravené 22.11.2012 o 15:58) Karma článku: 11,31 | Prečítané:  20268x

Ruská televízia Russia Today natočila rozhovor so sýrskym prezidentom Bašárom Asadom. Citovali z neho svetové agentúry, pretože išlo o exluzívne vyjadrenia diktátora v čase občianskej vojny v Sýrii. V skrátenej verzii ho odvysielala aj spravodajská televízia TA3. Na rozdiel od zahraničných médií ho ale pustila bez akéhokoľvek vysvetlenia. TA3 tak vytvorila nekomentovaný priestor na jednostrannú prezentáciu autoritatívneho politika v čase konfliktu v jeho krajine, kde sa bojuje o jeho zosadenie. Pripravila ho naviac ruská provládna televízia, pričom Moskva roky podporovala klan Asasovcov.

Bašár Asad na TA3Bašár Asad na TA3

V rozhovore Zo Sýrie neodídem, Asad hovorí, že v jeho krajine nie je občianska vojna, ale že jeho nepriateľmi sú teroristi a nestabilita v krajine. Že západ z neho robí nepriateľa. Odmieta, že jeho armáda pácha na vlastnom obyvateľstve zločiny a tvrdí, že iba používa bežné prostriedky v boji s terorizmom.

Pred pár dňami rozhovor odvysielala aj televízia TA3. To, že ho TA3 odvysielala, nie je problém. Ide o exkluzívne názory kontroverzného politika, ktorý samozrejme nepriznal žiadnu zodpovednosť za dianie v Sýrii. Je ale pre mňa nepochopiteľné, že si televízia nedala trochu námahy, aby pred rozhovorom, alebo po jeho skončení, nepustila aspoň krátku reportáž o dianí v Sýrii, prípadne sa nezmienila o tom, že Asad je na čele autoritatívneho režimu, kvôli ktorému pri represiách umierajú tisícky ľudí, a o rozsahu nepokojov.

 

Televízia mohla rozhovor doplniť názorom analytika. Dokonca mala jedinečnú príležitosť osloviť novinára, ktorý mal v tom čase prednášku v Bratislave. „Vláda vraždí rodičov revolucionárov, revolucionárov samotných aj ich deti. Z populácie odstraňuje tri generácie ľudí. Pre mňa toto spĺňa definíciu etnickej čistky," povedal podľa SME vojnový novinár zo Sýrie Robert King.

Bežní diváci nemusia poznať súvislosti, že sa Rusko roky zastávalo rodiny Asadovcov a vyzbrojovalo ich armádu. A tak im nemuselo byť jasné, prečo ho moderátorka Russia Today v rozhovore šetrila.

TA3 tak premrhala príležitosť.

Šéfredaktorka spravodajstva a publicistiky TA3 Martina Kyselová si to nemyslí. TA3 sa podľa nej vo svojom spravodajstve snaží dostatočne a objektívne informovať o aktuálnom dianí v každej krajine. „Rovnako je tomu aj v prípade Sýrie. Predmetný rozhovor sme prebrali z exkluzívneho zdroja, kedy nešlo o štandardný agentúrny typ informácie. Nám, ako spravodajcom, neprislúcha hodnotiť alebo komentovať obsah prevzatých rozhovorov a už vôbec nie hodnotiť prácu ich autorov," povedala pre O médiách Kyselová. Rovnaký postup podľa nej zvolila TA3 aj pri iných kontroverzných osobnostiach. "Nechali sme divákom priestor, aby si urobili vlastný názor. Rovnako tak sme nepovažovali za potrebné dávať v tomto kontexte téme širší priestor prostredníctvom vyjadrení iných odborníkov na túto oblasť," dodala.

Ak TA3 nechce, nemusí komentovať prácu iných novinárov. Spravodajská televízia by ale nemala mechanicky odvysielať všetko exkluzívne, čo sa k nej dostane. Jej snahou by malo byť v prvom rade priniesť pravdu a objektívny pohľad na dianie vo svete. Rozhovor s Asadom bola len neprofesionálna jednostranná prezentácia diktátora na obrazovke TA3.

Pre porovnanie aj ČTK a česká ČT24, spracovali ten istý rozhovor a s doplnením kontextu na rozdiel od TA3 nemali problém. Napríklad doplnili informáciu, že britský premiér David Cameron stanici Al-Arabíja povedal, že svet by mal urobiť čokoľvek, aby "dostal toho muža zo Sýrie" a že by mal byť súdený podľa medzinárodného práva. A aj to, že v Japonsku sa do konca mesiaca uskutoční medzinárodná konferencia, ktorej cieľom bude vyvinúť sankciami a ďalšími prostriedkami tlak na Asadov autoritatívny a represívny režim. Konferencia sa zúčastní 150 delegátov z približne 60 krajín takzvanej skupiny Priatelia Sýrie.

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

NDS priklepla Doprastavu zákazku bez súťaže, vraj aby diaľnica neskončila v poli

Súčasťou združenia sú aj Strabag, Váhostav a Metrostav.

DOMOV

Lekári neurčujú správne príčinu smrti. Pochybili až v štvrtine

Príčina sa stanovuje na základe obhliadky a dostupných informácií.

ŠPORT

Za Slovanom stále cítiť pachuť vytunelovaných harvardov

Medzi majiteľmi je dodnes firma zapletená do tunelovania harvardských fondov.


Už ste čítali?