reklama

Zemková k odvolávaniu: Tušila som to

Výbor pre kultúru a médiá dnes na návrh poslanca Smeru odporučil parlamentu odvolanie generálnej riaditeľky RTVS. Vzhľadom na stranícku poslušnosť poslancov Smeru je vysoko pravdepodobné, že bude na najbližšom rokovaní parlamentu aj odvolaná. Miloslava Zemková v rozhovore pre blog O médiách hovorí, že to bolo dnes pre ňu veľké prekvapenie, ale o pláne odvolať ju dostala avízo od Smeru už skôr.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (58)
Obrázok blogu
(zdroj: SITA)

Vedeli ste, že vás chce Smer odvolať?

Tušila som to, lebo minister Maďarič jasne vysielal tieto signály: Nepotrebuje účelovo meniť zákon na to, aby niekoho odstránil z funkcie. Keď Zemková nevie, či sa chce vzdať funkcie, alebo nie, tak jej pomôžeme. Nie je kompetentný konať - to môže len Rada RTVS a najmä parlamentný Výbor pre kultúru a médiá. Moje údajne „tajné" konanie pri vypisovaní súťaže, keď som ho o nej vôbec neinformovala (nebol ešte ministrom), považuje za krajne podozrivé. Vraj aj predseda Rady RTVS upozorňuje na porušovanie zákona. Stačí si vypočuť jeho vyjadrenie na poslednej tlačovke.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Myslíte si, že je za tým (odvolávaním) niečo iné?

Áno. Spôsob a rýchlosť, s akou sa odvolávanie koná, veľa naznačuje.

Dostali ste už predtým avízo, alebo informáciu od Smeru, že vás chcú vymeniť?

Že ma chcú odvolať. Len som si nevedela predstaviť dôvod, lebo zákonný dôvod nie je.

Čo hovoríte na uznesenie, ktorým vás dnes výbor odporučil odvolať?

Je to veľké prekvapenie. Na výbore ma predseda Dušan Jarjabek pozval k bodu Výročná správa RTVS za rok 2011. Správu sme odprezentovali a výbor ju jednomyseľne prijal, veď sme mali pozitívne výsledky - ušetrili sme 35 miliónov eur, skončili sme v zisku, veľa našich ľudí a projektov bolo ocenených v súťažiach. V rozprave padlo niekoľko otázok, ktoré nesúviseli so správou - napríklad, prečo sme neuzatvorili zmluvu na agentúrne spravodajstvo s TASR, ale so SITA, načo potrebujeme agentúru Reuters a čo hovorím na prípadné zlúčenie TASR a RTVS. Na všetko som odpovedala, potom mi Jarjabek podal ruku a odišli sme. V miestnosti ostal Ľubo Machaj (programový riaditeľ SRo) ako verejnosť a o chvíľu mi poslal sms - preboha, veď Jarjabek práve dal návrh na tvoje odvolanie. To ostatné už viete.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ako hodnotíte, že ste nedostali priestor vyjadriť sa?

To, že sa ma nikto nič nespýtal o nejakom podozrení na porušenie zákona, je symptomatické. Na vykonštruovaný dôvod predsa netreba žiadne stanovisko dotknutej strany. Hocijaké vysvetlenie by len zbrzdilo spustený proces odvolávania.

Jarjabek vás navrhol odvolať kvôli údajnému porušeniu zákona pri vypísaní verejnej súťaže na nájom objektu alebo mediálneho komplexu?

Dôvodom na odvolanie má byť to, že som o vyhlásení verejnej obchodnej súťaže neinformovala vopred radu, lebo že takéto stanovisko dal výboru predseda rady Miro Kollár. Nemám to stanovisko Kollára a rada v tejto veci prijala len jedno uznesenie: "Rada RTVS berie na vedomie informáciu o vyhlásení obchodnej verejnej súťaže na prenájom budovy/priestorov mediálneho komplexu pre účely plnenia úloh RTVS stanovených zákonom a určuje M. Kollára a M. Jesenka ako zástupcov Rady RTVS vo výberovej komisii so štatútom pozorovateľov". Schválené to bolo jednomyseľne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zákon o RTVS nijako neupravuje povinnosť gnerálneho riaditeľa informovať radu vopred o vypísaných verejných obchodných súťažiach. Štatút rady hovorí: „na každom zasadnutí rada prerokúva informáciu o pripravovaných a vyhlásených verejných obstarávaniach." Nie verejných obchodných súťažiach. Takže toto som neporušila. Ani ustanovenie o informovaní rady o zámere vstúpiť do zmluvy nad 100 000 eur alebo nad dva roky a to 7 dní vopred. Výbor vraj konal na podnet, ktorý dostal mailom. Nikdy si odo mňa k niečomu takému nežiadal stanovisko ani vysvetlenie.

Prečo ste zverejnili výzvu na predkladanie projektov tesne pred nástupom novej vlády a neinformovali ste o nej členov rady?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Po prvé som nemusela a po druhé - veď som ju niekoľkokrát od júla 2011 informovala, že pripravujeme súťaž.

Nebolo vypísanie súťaže podmienkou, aby vtedajší minister kultúry (Daniel Krajcer) podpísal peniaze pre RTVS (dodatok k zmluve so štátom 4,5 mil. eur)?

Nie. To je ďalšia konštrukcia. Uznesenie vlády z októbra o dotácii na vykrytie mäkkosti zákona sa realizovalo v dvoch etapách - 19 miliónov koncom roka 2011 a 4,5 milónov začiatkom roka 2012. Vyplatenie nebolo viazané na žiadne dodatky, ani na iné zmluvné vzťahy.

Podľa predsedu rady Kollára ste nemali povinnosť informovať radu. Ak sa to potvrdí, budete to riešiť vo vzťahu k parlamentu? Napríklad žalobou, sťažnosťou, alebo podobne?

Toto je veľmi predčasné, ale nezákonné odvolanie sa určite nejako riešiť dá.

Viac zo sveta médií na stránke O médiách.

Miroslava Kernová

Miroslava Kernová

Bloger 
  • Počet článkov:  180
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Nové články hodnotiace médiá nájdete na webe OMEDIACH.com. Cieľom blogu je prispieť k väčšej slobode, etike a profesionalite slovenských médií. V minulosti som pracovala pre SME a Trend. V súčasnosti vediem web OMEDIACH.com. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáSprávyKomentáre

Prémioví blogeri

reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu