Na webe sa šíri „Petícia za dobré noviny", za ktorou je mladý politický aktivista Róbert Sedlák, študentka a programátor Miloš Smatana. Žiadajú všetky média, aby nezatajovali pozitívne informácie. „Spravodajstvo začína byť čoraz viac zaplnené negatívnymi informáciami o vraždách, nehodách, násilí, vojnách a zle," píšu. „Žiadame Vás, aby ste nám prinášali viac pozitívnych správ. Chceme sa dozvedať o úspechoch športovcov, umelcov, vedcov, podnikateľov..."

S petíciou sa obracajú na všetky významné televízie, rádia a tlač. Majú dve požiadavky - okrúhly stôl so všetkými šéfmi médií a potom zmeniť zákon, aby sprísnil tresty. Petícia mala v nedeľu niečo cez 8 tisíc podpisov. "Prvá požiadavka je stále bez odozvy adresátov. Médiá majú možnosť na ňu reagovať do doby, kým sa pod petíciu podpíše 10 tisíc ľudí, v opačnom prípade navštívime ich sídla a osobne im predstavíme tisíce nespokojných ľudí, ktorí zatiaľ protestujú online," aj s takouto vyhrážkou sa dožaduje pozitívnych správ iniciátor petície Sedlák, ktorý v svojej firme okrem iného ponúka služby online a politického marketingu.

Z ľavičiara pravičiar

Sedlák ako 17-ročný vstúpil do mládežníckej odnože Smeru, kde bol podpredsedom. Ako 18-ročný založil iné združenie Mladí ľavičiari, kde už kritizoval Smer a Roberta Fica. Odtiaľ si to namieril do mládežníckej organizácie SDKÚ Nová generácia a dnes je aj členom SDKÚ. Donedávna bol asistentom poslanca SDKÚ Ľudovíta Kaníka. Vo verejnom rebelovaní nie je nováčikom. Zakladal vlastnú sociálnu sieť Qeelers.com, z ktorej chcel spraviť konkurenciu k Facebooku a Pokecu. Keď mu to nevyšlo, spustil akciu Nenávidím Pokec, kde vyzýval užívateľov, aby zanevreli na Pokec a Azet, lebo je vraj morálnym úpadkom pre mladú generáciu. Alebo v kroji prišiel na Úrad vlády, kde sa počas dňa otvorených dverí hádal pred kamerami s Ficom. Podobných akcií vždy za prítomnosti médií mal viac.

Na internete má rozbehnutých viacero projektov, ktorých cieľom sú rady ako ľahko zarobiť na webe a ponúka aj služby politického marketingu: „Špeciálne vyhľadávané sú naše služby v oblasti online politického marketingu (sociálne siete, blogy, články, videá...)." Odmieta, že by to bola najnovšia forma jeho politického zviditeľnenia sa. „Určite sa nepotrebujem zviditeľniť, mám plno iných aktivít. Nerád by som to politizoval," povedal pre O médiách.

Naivita a zveličovanie petície

Aktivisti majú pravdu v tom, že viaceré média prinášajú radi aj tragické správy, nehody, či smutné príbehy. Iniciatíva ale obsahuje viacero absurdít a zveličení i skrytú propagáciu cestovnej kancelárie Bubo, ktorej riaditeľ je tiež podpísaný pod iniciatívou. Pravdivé nie je tvrdenie, že média „celkovo" zatajujú pozitívne informácie. Vyčítajú to dokonca aj rádiám. Pritom Jemné melódie, Fun rádio, či okruhy Slovenského rozhlasu žiadne krváky nešíria, práve naopak.

Petícia je nespravodlivá aj k nebulvárnej tlači. Denníky Pravda, SME, Hospodárske noviny tragické správy nevyhľadávajú - píšu zväčša len o tých najzávažnejších. Rozsahom v nich v posledných rokoch skôr prevažujú servisné témy s radami pre čitateľov v oblasti školstva, zdravotníctva, podnikania. Nie je ani veľa týždenníkov bažiacich po krvi. „Chceme od médií na okrúhlom stole vysvetlenie, prečo sa nesústredia na pozitívne informácie, aj keď sú pozývaní na rôzne tlačové besedy, fóra. Ale to pre nich nie je zaujímavá informácie, ako tá, keď niekoho zrazí auto," povedal pre blog Sedlák. Ani to nie je celkom pravda. Niektoré slovenské médiá si práve uľahčujú prácu tým, že informácie čerpajú  z tlačových besied či správ. A nie je pravda ani to, že tragické či zlé správy majú v médiách prevahu. Týka sa to možno len bulváru, kde naozaj mnohé fotky obetí, havárií, či násilností nemajú žiadnu pridanú hodnotu okrem toho, že prinášajú veľkú čítannosť.

Ale napríklad v hlavných televíznych správach je v poslednom období menej krvi. Televízia JOJ, ktorá má najbližšie k bulvárnemu spôsob žurnalistiky, takéto správy vyčleňuje do zvláštnej rubriky Krimi správy. Správy o tragédiách sa už v menšej miere dostávajú aj do jej hlavných správ. Aj keď je stále zvážení, či reportáž napríklad o znásilnení alebo o pohrebe požiarnika má mať miesto v správach. Ale aj v JOJ pozitívne informácie majú prevahu. Na Markíze napríklad vo štvrtok z približne 22 reportáží bolo viac ako tri štvrtiny bez náznaku násilia: o programovom vyhlásení vlády, spornom tendri na policajné autá, nových názvoch odborných škôl a podobne. Z nich vyslovene tragická bola správa o nehode na Kysuciach, ďalšia o vážnom zranení futbalistu pri zápase a smrti biskupa Tondru. Sedlák pre blog povedal, že spomínané posledné témy v hlavnom spravodajstve nemajú čo robiť. A že mu chýbala informácia o tom, aký osud čaká druhý pilier. (Čo bola jedna z hlavných tém, ktoré obhajoval ako asistent poslanca).

Šéfovia JOJ, Markízy a TA3 sa nič meniť nechystajú

„Iniciatíva za dobré správy je milá vec, ale do istej miery aj naivná," myslí si šéf spravodajstva TA3 Martin Halanda. „Komerčné televízie otvárajú svoje hlavné správy tým negatívnym, čo sa u nás alebo vo svete stalo. Bohužiaľ, tragédie divákov priťahujú a televíziám zvyšujú sledovanosť, od ktorej sú závislé. Tento typ príspevkov v spravodajstve vypovedá aj o súčasnej spoločnosti, aká je," povedal.

"Som presvedčený, že pozitívne správy majú miesto v spravodajstve a v Televíznych novinách ich môžete vidieť každý deň," povedal šéfredaktor spravodajstva TV Markíza Lukáš Diko. Umelo meniť spravodajstvo a nasilu zvyšovať podiel neaktuálnych "dobrých správ" by bolo podľa neho zásahom do reality. „Spravodajstvo totiž odráža realitu a tá je, bohužiaľ, nielen veselá a pozitívna, ale aj smutná." Podľa neho je veľmi dôležité nepozerať sa na reportáže s klapkami na očiach. Napríklad reportáž o tom, ako stará mama vychováva v ťažkých podmienkach svojho vnuka, pretože jeho rodičia sú alkoholici, síce vyznieva na prvý pohľad ako negatívna. „No z nášho pohľadu ide o pozitívnu správu, nielen v tom, že je babka robí pre vnuka všetko, ale aj preto, že na základe tejto reportáže sa nám do redakcie ozvalo niekoľko ľudí, ktorí im chcú v ťažkých životných podmienkach pomôcť," povedal Diko.

„Myslím si, že iniciatíva je postavená viac na pocite, než na reálnom základe," povedal šéfredaktor spravodajstva JOJ Roland Kubina. „Pre lepšiu orientáciu divákov sme vytvorili v rámci spravodajských relácií samostatné spravodajstvo Krimi o 19.00," povedal. „Krv a násilie" je podľa neho kontraproduktívne vysielať a to z dvoch dôvodov: ľudia čokoľvek, čo je "cez hranicu" jednoducho prepnú a televíziám hrozia sankcie.

Ak iniciatíva chce bojovať s násilím v médiách stačí jediné. Namiesto vyhrážok voči všetkým redakciám stačí, ak iniciátori vyzvú ľudí, ktorým vadia negatívne informácie, aby si nekupovali a nečítali bulvár a správy s tragédiami v televíziách prepli, ponuka je dnes široká.

Požadovať od mienkotvorných denníkov a hlavných spravodajských relácií v televízii, aby vysielali výlučne len pozitívne informácie, je požiadavka na krivenie reality. Tá bola známa v socialistickej žurnalistike, ktorá mala navodzovať dojem prosperity socializmu.

Dobré správy vysiela od septembra TA3

dobre_spravy_ta3.jpg

V pozadí chalúpka, ožiarená slnkom a pred ňou vysmiaty moderátor Pavol Kirinovič v košeli pastelovej farby. Vždy v piatok večer na TA3 po hlavných správach moderuje blok vyslovene pozitívnych správ. Napríklad o otvorení novej linky z bratislavského letiska do Dánska, o novej zelenej diaľnici na východe, o jazdení na bicykli, primátorskej kvapke krvi, veteránoch v uliciach. Sledovanosť tejto relácie zvyčajne nedosahuje priemer stanice.

Dobré správy majú aj inde

Dobré správy, good news, gute nachrichten. Pod týmito názvami existuje na webe množstvo špeciálnych stránok, ktoré ponúkajú výhradne pozitívne správy. V tomto duchu sú aj portály ladené - nechýbajú na nich kvety, smajlíky, slniečka a modré obláčiky - napríklad sú to tieto: www.happynews.com, www.optimistworld.com či www.positivenews.org.uk. Nie je známy prípad, že by niektorá svetová televízna stanica, alebo spravodajský web sa rozhodol zverejňovať výhradne len pozitívny obsah, ako to od médií požaduje iniciatíva. Sú skôr doplnkom v podobe rubriky - napríklad rubrika Gute Nachricht na nemeckom spravodajskom portáli www.ntv.de.

*Aktualizácia: Deň po zverejnení tohto článku Róbert Sedlák ohlásil, že zvažuje spustenie vlastného spravodajského webu<http://www.youtube.com/watch?v=nbojH3dXIHM&feature=youtu.be s názvom Dobré noviny.

Viac zo sveta médií na FB stránke Slobodne o médiách.