Fico a Maďarič by mali o Správach STV mlčať

Autor: Miroslava Kernová | 17.4.2012 o 10:07 | (upravené 31.1.2013 o 0:41) Karma článku: 19,73 | Prečítané:  6127x

Premiérovi Robertovi Ficovi a ministrovi kultúry Marekovi Maďaričovi sa nepáči spravodajstvo STV. Spravodajstvo podľa ich gusta tu už raz bolo. Za Štefana Nižňanského a Radima Hrehu sa robilo všetko preto, aby práve Smer v spravodajstve STV prekvital.

Včera na tlačovej besede sa obaja politici posťažovali, že sa im nepáči sledovanosť spravodajstva STV a že chcú s RTVS niečo robiť: „Situácia, ako ju my vnímame zvonku, v STV nie je optimálna a bude musieť vedenie RTVS v spolupráci s ministrom kultúry urobiť príslušné opatrenia a rozhodnutia," povedal Fico, ktorý hovoril o tom, že má iné predstavy o sledovanosti a dôveryhodnosti správ STV. Maďarič kritizoval šéfredaktorku spravodajstva. „Klesla výrazne sledovanosť, nevidím tam nijakú nápravu," povedal Maďarič, podľa ktorého môže byť spravodajstvo STV dôveryhodné len vtedy, ak má aj určitú mieru sledovanosti a tá podľa neho výrazne klesla.

Ak by to povedali bežní ľudia, poviem si: majú na to právo a majú čiastočne aj pravdu. Premiér a minister však také právo nemajú, z viacerých dôvodov:

V prvom rade používali pri svojom kritizovaní nesprávne čísla. Hlavné správy nemajú 5 percentný podiel, ako hovoril Maďarič. To mali pred niekoľkými mesiacmi, po posune správ na 19 hodinu majú približne dvojnásobok.

Obaja ako skúsení politici vedia, že RTVS má byť zo zákona nezávislá. Kvôli tomu je tu model tzv. koncesionárskych platieb od verejnosti. Špeciálne postavenie má spravodajstvo, ktoré by malo byť apolitické a riadiť ho má len šéf spravodajstva, nie Fico ani Maďarič, ba ani šéfka RTVS. A hodnotiť ho majú verejnosť, rada, odborníci, hocikto, nie oni dvaja na tlačovej besede.

Sám Fico v minulosti neodolal priamym zásahom do spravodajstva STV, keď v roku 2006 ako premiér osobne volal šéfredaktorovi a vysvetľoval mu svoju predstavu verejnoprávnosti a dožadoval sa, aby odvysielali príspevok o jeho služobnej ceste v Taliansku. Ficova predstava verejnoprávnosti je servilita, komentoval to vtedajší šéfredaktor Roland Kyška.

Snahu riadiť spravodajstvo za Fica vtedajšia vládna garnitúra ani neskrývala. Šéf televízie Radim Hreha ale aj Štefan Nižňanský mali blízko k Smeru. Vtedajší poslanec HZDS Milan Urbáni sa v rozhovore pre sme.sk posťažoval, že HZDS očakávalo pri delení pozícií post šéfa spravodajstva. A známe je aj vyhlásenie Fica, že za členov kontrolných rád rozhlasu a televízie „si dovolíme svojich."

A paradoxom je, že vedľa oboch politikov na tlačovej besede sedel nový štátny tajomník Ivan Sečík. Ten študoval novinárčinu 10 rokov v Sovietskom zväze, a potom bol jedným z vedúcich pracovníkov na Slovenskom úrade pre tlač a informácie, považovanom za cenzorský úrad, ktorý dozeral na každý článok či nápis hoci aj na krabičke od zápaliek, aby bol súlade s politikou komunistickej strany.

Správy STV nemajú ideálnu sledovanosť aj preto, že z nej odišli mnohí šikovní novinári pre politické tlaky a požiadavky politickej nadpráce. Napríklad v roku 2008 za Hrehu odišli mnohí pre cenzúru a hovorili o povinných jazdách v prospech Ficovej vládnej garnitúry. Medzi takými bol príspevok z mítingu Smeru, či o stretnutí Fica s deťmi z detských domovov. Za Nižňanského boli cenzurované príspevky, ktoré kritizovali Ficovu koalíciu. Napríklad reportáž o sociálnych podnikoch, ktoré sa zakladali za ministerky Viery Tomanovej. Zásahy neboli len za Fica, aj aj za iných vlád aj riaditeľov. Napríklad za riaditeľa Milana Materáka 30 redaktorov podpísalo petíciu proti politickým tlakom v televízii, za Rybníčka bola známa kauza odchodu Ivana Bradu. Nezaručená novinárska sloboda a neustále výmeny vedenia skúsených novinárov do STV nelákajú.

Ak by chcel Fico a Maďarič pomôcť spravodajstvu a celej STV, na začiatok bude stačiť, ak nebudú hovoriť o tom, aké majú predstavy o spravodajstve. A potom, ak upustia od túžby ju riadiť. Pretože hoci vedeniu RTVS sa funkčné obdobie končí až o niekoľko rokov, podľa informácií blogu O médiách zákulisné rokovania o novom riadení RTVS sa už začali.

 

Viac zo sveta médií na FB stránke Slobodne o médiách.


Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

NDS priklepla Doprastavu zákazku bez súťaže, vraj aby diaľnica neskončila v poli

Súčasťou združenia sú aj Strabag, Váhostav a Metrostav.

DOMOV

Lekári neurčujú správne príčinu smrti. Pochybili až v štvrtine

Príčina sa stanovuje na základe obhliadky a dostupných informácií.

ŠPORT

Za Slovanom stále cítiť pachuť vytunelovaných harvardov

Medzi majiteľmi je dodnes firma zapletená do tunelovania harvardských fondov.


Už ste čítali?