Brychtová z STV prepožičala svoju tvár politickej kampani

Autor: Miroslava Kernová | 23.3.2012 o 14:12 | (upravené 23.3.2012 o 18:46) Karma článku: 8,75 | Prečítané:  2613x

Hoci má byť Rozhlas a televízia Slovenska apolitickou inštitúciou a apolitickí majú byť aj jej programoví pracovníci, pre moderátorku Katarínu Brychtovú z Pošty pre teba to neplatí. Bola tvárou kampane Zmeny zdola. Šéfke telerozhlasu Miloslave Zemkovej to síce vadí, televízia s tým ale nič neurobila.

Známa moderátorka v televíznom spote odporúčala voliť stranu Jána Budaja. Televízie ho vysielali ako politickú reklamu. Brychtová o svojom zámere televíziu vopred neinformovala. „Bola som tam preto, lebo ma oslovil môj ujo Vilo Fischer (trojka na kandidátke), či ich podporím. Je to moja rodina. Zdalo sa mi to správne, tak som ich podporila. Nie som politicky nijak angažovaná. Bolo to kvôli voľbám," povedala pre blog O médiách Brychtová.

Pre médiá nie je dobré, ak sa niektorá z ich tvárí spojí so značkou politickej strany. Zaťahuje tým do kampane aj samotné médium. Naviac, RTVS, ktorá je platená z verejných zdrojov, má byť podľa zákona nezávislá.

V telerozhlase to má zaručiť štatút, podľa ktorého je neprípustné, aby programoví pracovníci verejne prezentovali svoje politické názory a spájali svoje pôsobenie v RTVS so svojou činnosťou v politickom zoskupení. Tieto obmedzenia platia pre programových pracovníkov: redaktorov, moderátorov, hlásateľov, editorov, režisérov, dramaturgov, scenáristov, dokonca aj pre kameramanov, grafikov, zvukárov a ďalšie profesie. A platí to aj pre externých spolupracovníkov, s ktorými RTVS uzavrela zmluvu, ktorej prílohou je aj štatút.

Brychtová hovorí, že jej sa to netýka. „Nie som programový pracovník RTVS. Nie som zamestnancom, nerobím v spravodajstve a nemám internú zmluvu s RTVS." A myslí si aj to, že v kampani sa objavila "tak minimálne", že pochybuje, „že to výrazne zasiahlo." Formálne má pravdu, pretože RTVS si aj po skúsenostiach z minulosti konflikt záujmov osôb, ktoré tvoria jej imidž, neošetrila. Z pohľadu nezávislosti RTVS však pravdu určite nemá.

Podľa šéfky RTVS Miloslavy Zemkovej Brychtová účasťou v kampani štatút neporušila. Účinkovanie Brychtovej v predvolebnej kampani sa jej však nepáčilo: „Vadí mi to, ale nie je pracovníčkou RTVS, o povolenie ma nežiadala a nemusela žiadať. Vystupuje v relácii, ktorú nám dodávajú na kľúč." Poštu pre teba vyrába pre RTVS spoločnosť Maya. Angažovanie Brychtovej v kampani analyzovali aj právnici televízie.  Keďže nepôsobí v spravodajstve a publicistike, tak ju vedenie RTVS aj počas kampane v relácii ponechalo. "Je to jej osobná vec a pravdepodobne aj obchodná vec," dodala Zemková.

Brychtová je pritom dlhodobo jednou z najvýraznejších tvárí RTVS. Osem rokov moderuje najsledovanejšiu reláciu televízie Pošta pre teba. Objavuje sa pravidelne v mnohých charitatívnych či PR projektoch televízie, donedávna moderovala publicistickú reláciu Piknik klub, onedlho sa pravdepodobne objaví aj ďalšej relácii televízie Autoškola národa. A práve pod značkou televízie preberala ceny - napríklad Slovenku roka 2010, či OTO 2008.

Ak pre kameramanov a strihačov platí prísny zákaz sa politicky angažovať, mala by to RTVS zakázať aj ľuďom, ktorí v jej mene preberajú televízne ocenenia, sú identifikovaní s televíziou, jej reláciami a televízia im roky robí PR. Riešenie je jednoduché - stačí ak televízia bude podpisovať zmluvy len s takými spoločnosťami, pre ktorých dodržiavanie štatútu programového pracovníka nebude problém.

Nie je to prvý prípad, keď sa televízia nečinne prizerala ako tvár z jej obrazovky vypomáha v politickej kampani. V minulých voľbách Peter Marcin zabával voličov Smeru na predvolebných mítingoch a zároveň bol moderátorom talkshow Chodili sme spolu či Mini Talent Show.

Keď sa vtedy na mítingoch Smeru objavil aj Peter Batthyany s postavičkou tety Márgit, JOJ jeho postavu z vysielania stiahla.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

NDS priklepla Doprastavu zákazku bez súťaže, vraj aby diaľnica neskončila v poli

Súčasťou združenia sú aj Strabag, Váhostav a Metrostav.

DOMOV

Lekári neurčujú správne príčinu smrti. Pochybili až v štvrtine

Príčina sa stanovuje na základe obhliadky a dostupných informácií.

ŠPORT

Za Slovanom stále cítiť pachuť vytunelovaných harvardov

Medzi majiteľmi je dodnes firma zapletená do tunelovania harvardských fondov.


Už ste čítali?