Keď v anketách vyhráva Mojsejová

Autor: Miroslava Kernová | 27.2.2012 o 12:36 | (upravené 27.2.2012 o 19:59) Karma článku: 11,26 | Prečítané:  30778x

Ak by voľby dopadli tak, ako dopadli ankety viacerých médií, vládu by po voľbách zostavovala Nora Mojsejová. Viaceré médiá sa rozhodli urobiť anketu - .týždeň dokonca prieskum - s jednoduchou otázkou: Koho by ste volili? Výsledok ja síce celkom zábavný, no výpovedná hodnota mizivá. Na sebavedomých spravodajských weboch je takáto anketa krokom vedľa.

 floodlightsurveys.com

Pár týždňov pred voľbami ankety s otázkou Koho budete voliť? spustili na webe napríklad televízie TA3, JOJ, Markíza, ale aj Hospodárske noviny či bulvárny portál topky.sk. Vo všetkých si veľmi dobre vedie Strana slobodné slovo - Nory Mojsejovej. Síce nie tak dobre ako strana košickej podnikateľky, ale výrazne lepšie, ako hovoria oficiálne prieskumy verejnej mienky, sa darí v anketách SaS, Obyčajným ľuďom a NO a dokonca aj extrémistickej Ľudovej strane Mariána Kotlebu.

Podľa výsledkov ankiet z webov Markízy a Joj by Mojsejová dokonca dokázala zostaviť vládu aj sama. Na spravodajskom webe Markízy tvnoviny.sk má až 51 percent a Smer jej so svojimi 14 percentami nesiaha ani po päty. K ústavnej väčšine by jej možno stačila koalícia s Kotlebom.

mark.jpg

V ankete na spravodajskom webe Joj noviny.sk by Mojsejovej stranu volilo 40 percent ľudí, po nej nasleduje Smer (18%), Matovičovi Obyčajní ľudia a Kotlebovci by mali zhodne po 8 percent. Tesne by do parlamentu preliezla aj SaS (5%). Také SDKÚ a KDH by mali po dve percentá a predbehlo by ich aj Martinákovej Robíme to pre deti (3%)

Mojsejovej strana by vyhrala aj u čitateľov portálu spravodajskej Ta3, kde získala prvenstvo s približne 22,5 percentami, po nej nasleduje Smer 14,2 a Martinákovej Robíme to pre deti - SF s 11,2. Opäť ďaleko pod hranicou zvoliteľnosti ostala napríklad KDH aj SDKÚ a Most-Híd.

tatri.jpg

„Veľkú predvolebnú anketu" priniesli aj Hospodárske noviny, kde vedie s veľkým náskokom SaS s 29 percentami, a v rozmedzí od 14 po 12 percent majú Smer, OľaNO a strana Mojsejovej. Hlasovanie spustil aj bulvárny portál Topky, korý sa pochválil, že sa ankety zúčastnilo až viac ako 35 tisíc ľudí. V ich ankete vyhráva Smer, po ňom OľaNO, Mojsejová a SaS.

Aj keď je jasné, že pri týchto anketách nejde o reprezentatívny prieskum, z výsledkov je zrejmé, že je ich zmysel mizivý. Výsledok totiž nezávisí od toho, koho budú ľudia naozaj voliť, ale od:

  1. šikovnosti strany upozorniť na to, kde je ktorý prieskum a upozorniť naň sympatizantov. Tu vedie Mojsejová, ktorá na anketu Ta3 odkazuje priamo zo svojej stránky. Dokonca si nechala vytvoriť špeciálnu podstránku na sociálnych sietiach venovanú anketám a prieskumom. Podobný model zháňania anketových hlasov funguje aj v iných stranách - napríklad u Martinákovej Robíme to pre deti. A nechýbajú ani skalní stranícki priaznivci. Už z minulých volieb je známa internetová zanietenosť (spontánna alebo organizovaná) sympatizantov strany SaS

  2. toho, že ľudia berú webové ankety skôr ako recesiu a ich výber je ďaleko od ich skutočnej voľby

  3. priazne čitateľov daného média konkrétnym stranám

Vzhľadom na zanietenosť straníckych centrál nemožno povedať ani len to, či posledná kategória má vôbec nejakú váhu a anketa dáva obraz o volebných preferejciách čitateľov. Stačí totiž jedna šikovnejšia infiltrácia aktivistov politickej strany a takúto anketu možno hneď hodiť do koša.

Webové predvolebné ankety sa v konečnom dôsledku obracajú aj proti samotným médiám, keď sa na základe nich niektoré strany dožadujú väčšej mediálnej pozornosti. Napríklad Mojsejová v diskusnej relácii TA3 s Annou Ghannamovou upozorňovala, akú silu má jej strana práve v týchto anketách.

Podľa politológa Pavla Marchevského z agentúry Prieskumy výpovedná hodnota týchto ankiet je takmer nulová a je jedno, či ide o seriózne média, alebo topky. „Je to skôr akási forma marketingu, že sa niektorí ľudia pozrú na stránku, žiadnu inú hodnotu na týchto anketách nevidím," povedal.

Podľa Martina Slosiarika z agentúry Focus i keď na anketu odpovie 20 tisíc čitateľov, tak jej výsledky nebudú presnejšie ako výsledky reprezentatívneho prieskumu na vzorke o veľkosti 1000 respondentov. "Je to dané tým, že čitateľmi konkrétneho periodika nie sú ľudia, ktorí by svojim zložením dobre reprezentovali zloženie základného súboru."

Preto je zvláštne, ak niektoré médiá berú tieto ankety pomerne vážne. Ta3 už niekoľko týždňov opakovane vysiela upútavku na anketu na svojej stránke.

Asi najvážnejšie sa na zisťovanie predvolebných nálad svojich čitateľov pozrel .týždeň, kde zvíťazila SaS (29,8) pred SDKÚ (26,7) a tretie KDH. Smer mal len 2 percentá .týždeň sa pýtal aj na vek a mesto, a ako jediný analyzuje tieto výsledky. „Ak by sa vás z ich výsledkov náhodou zmocnil radostný ošiaľ, len pripomíname, že ide o najmenej reprezentatívny slovenský prieskum pred voľbami. Počet účastníkov je síce dvojnásobný oproti prieskumom profesionálnych agentúr, ale ich vzorka je úplne nereprezentatívna. Výsledky teda vôbec neposkytujú obraz o Slovensku, ale len a len o vás, našich ctených internetových čitateľoch," píše v aktuálnom vydaní .týždňa zástupca šéfredaktora Martin Hanus.
Ja si dovolím Hanusa poopraviť. Nejde ani o len najmenej reprezentatívny prieskum ale len o anketu, kde .týždeň sám urobil prvú selekciu tým, že osem strán malo logo a ostatné skryl pod jednu ikonu. Za to, ako dopadli, môžu vďačiť len tomu, že ich anketu Mojsejová asi prehliadla, možno na rozdiel od webových agitátorov SaS.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Zakladateľ siete pre deti milionárov: Neukazujú len svoje bohatstvo, ale to, ako žijú

Používať ju môže iba ten, čo má na tisíceurové mesačné členské, pozerať sa ale môže každý, hovorí JURAJ IVAN.

PLUS

Architekt: Niektoré sedačky sú zámerne nepohodlné

Aké zásadné chyby robíme pri zariaďovaní obývačky?

SVET

Zomrel český hudobník Radim Hladík, založil skupinu Blue Effect

Postupne sa prepracoval k vlastnej tvorbe.


Už ste čítali?